PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont (Esemény Blog)

2011. június 22.

A digitális kiadványok jövője

Filed under: Inform Atika — ambrusa @ 08:36


A kiadói szakma robbanásszerű változásokon megy keresztül: az Amazon.com – amely az amerikai könyvpiac jelentős részét tudhatja magáénak – elektronikus könyvforgalma már meghaladta a teljes hagyományos nyomtatott könyvek forgalmát, kemény és puhafedelű eladásokat együttvéve.

A fenti forgalom az ePub formátumú (bár az Amazon által kissé módosított) elektronikus könyvekre vonatkozik (nem számítva az ingyenes elektronikus könyveket), és nem foglalja magában az egyéb digitális kiadványokat, újságokat, magazinokat sem. Az ePub szabvány e robbanásszerű elterjedése kapcsán egy dolgot azonban meg kell említenünk: az ePub formátum kiváló könyvek megjelenítésére, de a jelenlegi 2.01 specifikációja még nem teszi lehetővé a hang és a video anyagok beágyazását. Bár a szabványt kezelő IDPF (International Digital Publishing Forum) már gőzerővel dolgozik a szabvány 3.0 verzióján, amely már a HTML5 és a CSS3 specifikációkon alapszik, a jelenlegi szabvány lényegében a hagyományos szöveges könyvek megjelenítésére alkalmas, statikus illusztrációkkal. A kiadók fájdalmára még a sokat ígérő 3.0 szabvány is nyitva hagyja a digitális jogkezelést (DRM), amely így teljes egészében a kiadókra, tartalomfejlesztőkre van bízva.

Ebben a bizonytalan és átmeneti időszakban az Adobe különösen kedvező helyzetben van. A legtöbb kiadó a hagyományos papír alapú kiadványok elkészítéséhez már ma is az InDesign szoftvert használja, így a digitális kiadványokra átállás nem jelent számukra különösebb kihívást. Emellett – elég, ha csak az Adobe Readerre gondolunk – a kiadványolvasó technológiák területén is több évtizedes tapasztalattal rendelkezik. Az Adobe digitális kiadvány ajánlatában szerepel az Adobe Digital Editions ingyenes olvasó, amely amellett, hogy az ePub és a PDF állományokat egyaránt meg tudja nyitni, minden operációs rendszeren, desktop és mobil eszközön futtatható.

Mivel az illusztrációkban és fotókban bővelkedő magazinok kiszolgálására az ePub szabvány a jelenlegi formájában alkalmatlan, nem meglepő, hogy sok tartalom- és szoftvert fejlesztő előállt a saját, gazdag médiatartalmat is kiszolgálni képes megoldásaival. Bár a legtöbb elektronikus magazin megoldás nem nyúlt többet, mint egy interaktív és Flash médiatartalommal feltöltött PDF, saját olvasóval kiegészítve, félő, hogy az általuk generált a marketing köd elfedi azt a valós kockázatot, hogy ha egy kiadó ma egy zárt és a jövőben nem életképes technológiát választ, annak árát évek múlva drágán fogja megfizetni. A digitális tartalmak átkonvertálása drága és időigényes (sok esetben lehetetlen) feladat.

A digitális tartalmak előállítása területén ez már önmagában is igen jelentős versenyelőnyt biztosítana a többi technológiai versenytárssal szemben, de arról se feledkezzünk meg, hogy a digitális magazinok előállítása a kiadói tevékenységnek csak egy szelete, a kiadványokat el is kell juttatni az olvasókhoz, és biztosítani kell, hogy a jogvédett tartalmakhoz csak az arra jogosultak férjenek hozzá.

Az Adobe a digitális jogkezelés területén is egyedülálló fejlesztéseket végzett az elmúlt években. Sok jelenlegi versenytársa (pl. a Barnes & Noble az olvasók területén) is az Adobe DRM technológiáját használja. Ma a négy legelterjedtebb digitális jogkezelő az Adobe Adept, az Apple Fairplay (amelyet csak az iBooks képes olvasni iOS készülékeken), és az Amazon saját DRM technológiája (amely a Mobipocket kódolás továbbfejlesztett változata az Amazom Kindle olvasójára). Végül meg kell említenünk a Microsoft saját – a Microsoft Readerben megvalósított – DRM technológiáját, amely (mivel a Microsoft Reader csak a saját, nem szabványos .lit formátumú digitális tartalmat képes kezelni) nem igazán terjedt el.

Végül, a digitális kiadványok összefüggésében kap igazán nagy jelenőséget az Adobe által korábban felvásárolt Omniture cég, amely technológiái az Adobe Digital Publishing Suite online marketing és web analitikai szolgáltatásiban születtek újjá. A hagyományos magazinok és könyvek vásárlóiról eddig nem sokat tudtak a kiadók, ez a helyzet viszont a digitális kiadványokkal alapjaiban meg fog változni.

A Digital Publishing Suite ezen szolgáltatásai segítségével a kiadók nemcsak közvetlen kapcsolatba kerülnek az olvasókkal, hanem értékes információkat is kaphatnak az olvasói vagy fogyasztói szokásaikról. Nem titok többé, hogy mely cikkek vagy termékhirdetések népszerűek, olvasottak, és hogy az olvasó mennyi időt tölt el egy adott cikk elolvasásával, mindez elérhetővé válik a kiadók és a hirdetők számára is, így érthető, hogy ezen kiadványokban való megjelenésért a hirdetők sok esetben extra árat is hajlandóak fizetni.

Talán a felvezetés kissé hosszadalmasra sikerült, de szükség volt rá ahhoz, hogy az Adobe Digital Publishing technológiákat egy piaci összefüggésbe helyezzük. Így jobban megítélhetjük, hogy az Adobe .folio formátuma milyen esélyekkel pályázik az ePub által le nem fedett, digitális magazin formátumának vezető technológiájának címére.

A .folio formátum

A magáról a .folio formátumról az Adobe Digital Publishing Suite kézikönyv nem sokat árul el, de valószínűleg az interaktív és média gazdag PDF egy sajátos változata, amelyből az Apple által nem támogatott Flash komponenseket száműzték.

A jelen változata már képes minden platformon video, audio, interaktív grafika és 3D panoráma megjelenítésére, ugyanakkor – az ePub formátummal ellentétben – még nem támogatja a szabad folyású szövegeket és a kiadvány betűmérete sem állítható. Ezért a korlátért azonban bőven kárpótol a gazdag médiatartalom megjelenítésének lehetőségével, amely egyedülálló olvasói élménnyel ajándékozza meg a tablet PC tulajdonosokat.

A cikket Adobe Digital Editions olvasó ismertetésével folytatjuk

(Forrás: Techline.hu

Advertisements

Hozzászólás »

Még nincs hozzászólás.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.

%d blogger ezt kedveli: